Concert at Boland College - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Loes - WaarBenJij.nu Concert at Boland College - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Loes - WaarBenJij.nu

Concert at Boland College

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

08 December 2012 | Zuid-Afrika, Paarl

Hey lieve allemaal,

Code oranje overleefd? Ik hoorde van de sneeuwval in Nederland, maar dat zelfs de treinen bleven rijden. Wonderlijk. Hopelijk genieten jullie ook een beetje van de sneeuw en zorgt het niet alleen voor ongemak.
Sinterklaas is alweer vertrokken uit Nederland en hopelijk hebben jullie allemaal een heerlijk avondje gehad. Geweldige vent als hij is, wist hij zelfs Zuid-Afrika te bereiken. (Hij heeft hier natuurlijk genoeg undercover zwarte pieten) Een lief pakketje en een mooi gedichtje heb ik van hem ontvangen. 1,2,3… Sint bedankt!

Maar goed, ondertussen heb ik ook niet stil gezeten. Na mijn laatste bericht ben ik in het weekend naar Franschhoek gegaan met Alta. Lekker geluncht, wijntjes geproefd, veel toeristen gespot en bij het Hugenotenmonument geweest. De dag daarna was wat sportiever. Ik heb meegedaan met de jaarafsluitende funshoot van de archery club. Iedere ronde was er een nieuwe opdracht: alleen linker onderkwadrant, alleen pijlen op de lijnen, alleen pijlen in het rood etc. In mijn hoofd was de opdracht steeds hetzelfde: schiet raak ergens op de cirkel;) Met 83 punten helaas onderaan geëindigd, maar wel weer heel erg leuk om te doen. Afsluitend was er een lekkere braai en heb ik 2 olympiërs ontmoet. Een was bij de spelen in Barcelona en de ander was in Londen. Van haar heb ik een mooi speldje gekregen van het Zuid-Afrikaanse Olympische team. Super mooi!

De rest van de week stond in het teken van het concert op Boland College. Oefenen op maandag, generale repetitie op dinsdag en op woensdag het moment suprême. Iedereen was prachtig aangekleed in Afrikaanse kostuums. Met de docentengroep openden we de avond met onze dans op ‘Shining Star’. Het was geweldig! We verspreidden ons vooraf door de zaal en stonden langzaam een voor een op, vervolgens in een trein naar het podium en daar lekker los.
De hele avond was super om mee te maken. De studenten hadden zelf acts met zang, dans en poëzie. Ik heb er heel erg van genoten. Ik werd zelfs als speciale internationale gast nog naar voren geroepen en heb een lekkere fles Amarula ontvangen. Heel bijzonder om bij deze avond te zijn. De foto’s en de film zijn prachtig geworden! Er was zelfs een cameraman voor de Zuid-Afrikaanse televisie. Tijdens prime time: 5.30-6.30 in de ochtend is het uitgezonden op televisie. Zo wordt ik hier nog beroemd ook;)

Het weekend erna besloot ik om naar Cape Point en Kaap die Goeie Hoop (meest zuid-westelijke puntje van Afrika) te rijden. Heel erg mooi! Ben langs de kust gereden en door kleine dorpjes gekomen. Onderweg gestopt bij Simon’s Town om pinguïns te spotten bij Boulders Beach. Ik verwachtte er niet veel van, maar tot mijn verrassing waren er veel pinguïns en ook heel erg dichtbij. Het blijven geweldige beestjes met een grappig loopje. Gelukkig was ik er net op tijd weg om de horde Japanners te vermijden. Heel erg genoten en deze keer geen pinguïn verblind met mijn flitser;)
Op Cape Point was het zeer winderig en ik besloot om op veilige afstand te blijven van de hoge kliffen. De wind kwam gelukkig van de zee af, maar was sterk genoeg om iemand eraf te blazen. De wind wordt ook wel Cape Doctor genoemd, omdat het een zeer zuivere en ‘healing’ wind is.
Op zondag wilde ik Table Mountain beklimmen. Zaterdag was het de hele dag strakblauw geweest, maar toen ik zondag door de gordijnen keek, was het een en al grijs. 0 visibility op Table Mountain. Ik geloof niet dat er veel toeristen zijn, die na 6,5 week in Zuid-Afrika nog steeds Table Mountain niet hebben beklommen. Ik ben er één van…
Toch maar iets moois van de dag gemaakt en naar Camps Bay, Hout Bay en Chapman’s Peak gereden. Ligt allemaal tegen Cape Town/op de peninsula. Op de terugweg nog gestopt bij het voetbalstadium. Zonde dat dit het grootste deel van de tijd leeg staat.

Doordeweeks ben ik nog steeds druk in het ziekenhuis. Op Sinterklaasavond heb ik een nightshift gewerkt. Die werk je na een gewone werkdag. Totaal ben ik van 7.30-9.30 de volgende ochtend in het ziekenhuis geweest. Dat zijn nog eens mooie co-assistenten diensten, maar het was wel de moeite waard. Veel bevallingen gedaan en gelukkig ook nog 3,5uur tussendoor kunnen slapen.
Inmiddels ook wat minder leuke verhalen in het ziekenhuis meegemaakt. Tijdens een keizersnede was het erg moeilijk om het kindje eruit te krijgen. Het duurde lang en toen het kind eruit was, klonk er slechts eenmaal een gesmoorde snik. De kinderarts begon zo snel mogelijk het kindje te helpen. Reanimatie werd opgestart en ik mocht helpen met de borstcompressies. Helaas heeft het kindje het niet gehaald. Erg triest voor iedereen.
Inmiddels heb ik ook een vacuümbevalling gezien, waarbij ze dus een soort zuignap op het hoofd van de baby zetten en de moeder moet helpen om de baby eruit te persen. Het probleem met deze vrouw was dat ze totaal niet meewerkte. De hele middag was ze al aan het schreeuwen, liep ze rond, ging midden in de gang op de grond liggen en luisterde totaal niet. Tijdens de vacuümbevalling hebben we haar met z’n 3e in bedwang gehouden aan armen en benen, terwijl de dokter de baby eruit heeft gehaald. Een interessante casus…

Gisteren in een van de ‘townships’ rondom Paarl geweest.: Mbekweni. Het is nog een redelijk goed township met veel stenen huizen. Stel je dus niet alleen maar golfplatenhuisjes voor. Alta en ik zijn bij een student van haar geweest, wiens dochter vorige week voor het huis is doodgestoken door haar ‘boyfriend’. Zeer triest! Het geweld hier is onbegrijpelijk.
Verder zijn we in een sport community center geweest, waar ze een grote sporthal hebben met een voetbalveld. Allerlei sporten worden hier bedreven, maar er wordt ook gedanst, gezongen en voorlichting gegeven.

Vandaag ga ik met de familie Nel naar een huisje in een natuurgebied. Wat wandelen, zwemmen, zonnen en relaxen. Wordt weer een leuk weekend!

Geniet van de sneeuw in Nederland en baie dankie voor de leuke mailtjes die ik hier krijg! Vind het echt heel erg leuk om te horen hoe het met jullie gaat.
Mijn volgende verhaaltje zal waarschijnlijk al met papa en mama samen zijn. Ik kijk er naar uit om ze hier te ontvangen.

Liefs Loes

  • 08 December 2012 - 10:22

    Milou:

    Hee Loesje,
    Wat een leuk verhaal weer! En ik ben de eerste deze keer :D
    Je ziet het, helemaal nog in de rijm sfeer, dat komt ook door het witte, winterse weer.
    Maar mooi om te horen dat jij daar van alles doet, en die Table Mountain dat komt deze reis ook wel goed!
    Best heftig verhaal over je co-schap, wat je daar doet vind ik toch echt knap!
    Tof dat je bij het schoolconcert bent geweest, die afrikaanse/tafelkleed-kledij past ook wel bij een ander feest ;)
    Lieve Loes baie pret, en eet lekker, veul en vet ;)
    Liefs Mi

  • 08 December 2012 - 12:53

    Janans:

    ha die loes
    Eindelijk een berichtje uit gimmert. We hebben je verhalen met plezier gelezen. Wat een belevenissen tot nu toe zeg. Veel leuke en minder leuke dingen maar wel mooie ervaringen. Hier alles z'n gangetje. Aanstaande maandag gaan we met jou familie aan tafel om wat af te spreken ivm de kerstvakantie. Ja zonder jou en jullie pap en mam. Zal wel wennen zijn en niet zoals anders. Wel jammer maar jullie hebben een hele leuke tijd tegoed samen en wij vermaken ons wel (haha).
    Loes veel succes,plezier etc daar en vergeet niet te genieten!!!
    We blijven je volgen.
    Dikkekusjanansendekinderen!

  • 08 December 2012 - 13:01

    Hélène:

    Hoi Loeske,

    wat een leuke en mooie foto's, de stemming zat er goed in op het concert, geweldig! En jij als blanke vrouw tussen heupwiegende dames en heren, het plezier straalt er vanaf. Zo te zien mag je nog wat meer vet op de botten krijgen (of liever toch maar niet want hier moet het er weer af);. Papa en ik hebben in NL ook vaker Afrikaanse dansgroepen in theater zien optreden, we hebben er altijd van genoten want het swingt, je krijgt er goede zin van en de energie spettert er vanaf. Gelukkig dat de mensen zich uit kunnen leven en ook kunnen genieten want...
    op je werk kom je in aanraking met de andere kant van de samenleving en de kwetsbaarheid van levens, dat maakt ook grote indruk. En wat een verschrikkelijk verhaal van die moord. Ook dat is Zuid-Afrika, helaas.
    Het is hier op dit moment winters mooi met een strakblauwe lucht en zon, dat is toch ook de mooie kant van dit jaargetijde.
    We gaan dit weekend onze zomerkleren uit de kast halen, is wel vreemd dat we hier in de winterjas weggaan en een dag later in een zomers tenue lopen.
    Wij gaan die pinguïns en Kaap de goede Hoop ook nog bekijken. Echt super dat we je gaan zien, ik ben al aan het aftellen. Die Amarula kunnen we tijdens de reis eens proeven en natuurlijk al die ander heerlijke wijnen.
    Nog 2 goede weken op je werk gewenst en bij de familie Nel! Leuk dat we hen ook gaan zien, het is een fantastisch gastgezin!
    liefs en dikke kus mama

  • 09 December 2012 - 11:35

    Harrie En Tiny:

    Ha die Loes:
    Weer een hele beleving ,prachtige foto,s en een mooi verhaal , je valt wel op tussen al die donkere dames , maar ik zie wel dat er vol voor gaat op het podium.
    En ga je maar lekker voorbereiden op de komst van Pa en Ma, Loes het gaat je goed en tot een volgend bericht.
    Tiny en Harrie.


  • 13 December 2012 - 20:27

    Anne En Hans:

    Hoi Loes,

    Jouw verhalen had ik steeds via Hélène gehoord, maar nu samen met Hans ze allemaal achter elkaar gelezen. Wauw wat een belevenissen, zowel wat je co-schap betreft als je vrije tijd invulling.
    Ik heb zojuist Hélène nog gebeld en hen een geweldige reis en een heerlijke tijd daar samen met jou toegewenst.

    Wij gaan dit weekend de kerstboom opzetten, nu kan dat vóór Avril's verjaardag. De ballonnen zullen nu in Utrecht hangen. Heel veel jaartjes geleden zat je in het verjaardagsweekend van Avril met ons in een bungalowpark in Moll. Je verlegt wel je grenzen!

    Lieve Loes, het gaat je goed, geniet nu en straks met mama en papa.

    Dikke kus,
    Anne en Hans

  • 23 December 2012 - 23:34

    Anne En Hans:

    Hoi Loes,

    Hele fijne kerstdagen en een geweldige start en vakantie in het nieuwe jaar samen met je ouders in Afrika.

    Liefs en de groetjes ook aan Huub en Hélène

    Anne en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 28 Sept. 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 11401

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2012 - 22 Maart 2013

Co-schappen en rondreizen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: